Óra lexikon

Neves óramárkák

LONGINES óramárka

A Longines egy olyan tradicionális svájci óragyár, amely a kollekciójának darabjait leginkább az elegancia valamint a nagy ősök tiszteletének szellemében hozta létre. A történet 1832-re nyúlik vissza, mikor is Auguste Agassiz létrehozta és megnyitotta kicsiny üzemét St. Imierben. Agassiz egyik nővére egy Lausanne-i kereskedő, Marc Francillon felesége lett, majd később pontosabban 1834-ben fiuk született, akit Ernestnek neveztek el. Ő volt az, aki lerakta a Longines cég alapjait. Akkoriban még a szakképzett munkaerő szétszórtan, más-más különböző helyeken dolgozott, ezzel teljesen gazdaságtalanná téve a termelést. Ez keltette fel a figyelmét Ernestnek, aki egy St. Imierhez közeli területen, aminek a neve Es Longines, (magyarul értelmezve hosszú legelő) megalapította az első gyárát, ezáltal a szakképzett munkaerőt egy helyre összpontosította. Ennek a lépés volt köszönhető az, hogy elindította világhódító útjára Ernest Francillon cégét, a Longines-t.
A Longines 1879-ben megalkotta az első, független másodpercmutatóval felszerelt kronográf szerkezetét. A Longines 1899-ben öt kronométert hozott létre a Savoine vezette expedíció számára, amely meghódította az Északi-sarkot – ennek köszönhetően a Longines kronométerek kifogástalanul működtek.
Ugyan ebben az évben adta ki a gyár az egy milliomodik óráját. A Longines a kronográfjait az újonnan létrejött Olimpiai Bizottság és a játékok rendelkezésére bocsátotta. 1910-ben megalakult a legelső kronométeres karóra az L 13. 33, amely központi másodpercmutatóval, 30 perces számlálóval valamint egy nem mindennapi megoldással volt ellátva, nevezetesen a koronába volt integrálva a kronográf nyomógombja. Érdemes megemlíteni még, hogy Amundsen ebben a periódusban vitte végbe sikeres expedícióját a Déli-sarkra, időmérő műszereit természetesen a Longines szállította.
1920-ban a Longines az egyre jobban kiélezett versenysport kedvéért megépítette, zsebkronográfját, amely már tized- és századpontossággal mért. A 20-as években nagyon komoly fejlődésen ment keresztül a cég, a munkások száma húszról, ezerkétszázra növekedett. 1900-ban hunyt el az alapító. Ernest Francillon tiszteletének, kifejezése képen a cég felveszi a "Fabrique des Longines, Francillon & Co" nevet.
1933-ban a Forma 1-es Brazil Nagydíj hivatalos időmérője lett a Longines. 1940-ben a Longines megalkotta a Helsinkiben rendezendő olimpiai játékokra alkalmas időmérőket, viszont a játékokat a világháború miatt elhalasztották. 1945-ben mutatták be a Longines első férfi karóráját mely automata szerkezettel készült el. 1952-ben a Longines a VI. Téli Olimpia hivatalos időmérője kitüntető címet zsebelte be Oslóban.
1954-ben a cég már olyan szintre fejlesztette az első kvarc időmérőjét, hogy abszolút pontossági rekordot állít be: 24 órás járást követően járáseltérés nem mutatkozott. 1963-ban a Forma-1 Ausztrál Nagydíjának hivatalos időmérője lett.
Ezután egy év elteltével a Longines bemutatta a valaha is készült legkisebb méretű elektromos tengerészeti kronométerét, amely az abszolút pontosságtól csak nagyon minimális mértékben tér el. Ebben az évben is nagyon fontos szerepet játszanak az úttörők a Longines történetében. Ausztráliában Donald Campbell megdöntötte az addigi szárazföldi sebességrekordot: 648, 565 km/h-órával. Az időmérésben valamint az archiválásban a Longines eszközei voltak segítségére.
Ugyan úgy mint a Téli Olimpián Innsbruckban is. 1967-ben a Forma-1Monacói Nagydíjának hivatalos időmérője. Valamint még ugyan ebben az évben került forgalomba a Tele-Longines 2002 nevű berendezés, amely egyszerre két időt is tudott mérni, ezt leginkább úszásnál és atlétikánál használták. Ez az év jelentős volt még a cégtörténet szempontjából is, hiszen 100 éve jegyezték be a szárnyas homokórát, mint logót. Eddig 15 000 000-nál is több órát gyártott a cég. 1969-ben adták ki a Longines Telesprint nevű órát, ami egy elektromos stopper, világító digitális kijelzővel volt felszerelve és a cég régi hírnevéhez méltón harmadszorra is ugyanúgy megnyeri az ékszeripar Oscar díjának számító "Diamonds International Award"-ot.
1971-ben forradalmi tettet értek el az időmérésben, a Video-Longines rendszer, amely elektromos képfelvételt készít, valamint kiegészítve időméréssel. A Longines volt az első, aki az időkijelzést élőben közvetítette a televízióban St. Moritzban, a sí világkupán. 1972-ben bemutatták a Longines LCD-t Baselben, ami egy digitális karóra volt, amely az órát, percet, másodpercet és a dátumot is egyaránt kijelezte.
De ugyanebben az évben a cég hivatalos időmérője a XX. Nyári Olimpiának Münchenben. A képernyőkön. Először, 1975-ben tűnik fel a "Longines Timing" felirat, amely a Longines felelősség-vállalása az időmérés tisztaságáért a sportversenyeken. 1976-ban a XXI. Nyári Olimpián Montrealban valamint a XII. Téli Olimpián Innsbruckban is képviselteti magát, mint hivatalos időmérő. 1980-ban már megállapodás is kötöttek a Ferrarival, majd nem sokkal később pontosabban 1981-től a Forma-1 hivatalos időmérőjévé válik a cég, és a Renault-val is ugyanúgy megállapodást köt. Ezek után 1984-ben a Los Angelesben rendezett nyári olimpia, és a Szarajevóban megrendezett téli olimpia hivatalos időmérője. 1988-ban a XV. Téli Olimpia (Calgary) valamint a XXIV. Nyári Olimpia (Szöul) hivatalos időmérője. 1992-ben szintén időmérője a XVI. Téli Olimpiának (Alberville) 1994: Már megérkezett a Longines időzónát mutató órája. 1996-ban bemutatták a Conquest VHP, amely egy nagyon precíz, örök naptáras óra. A járáseltérés évente csak tíz másodperc, ami hússzor pontosabb járást jelent a hagyományos órákhoz képest, az öröknaptár pedig 2100-ig van kalibrálva. 1997-ben a Longines is nyitott volt az új dolgok felé és, kiadta az AHP nevű karórát, amely a kvarc technológiát valamint az automata óra által nyújtott kényelmet kombinálja.

A Rolex óramárka

A luxuskategóriában az egyik, ha nem a legismertebb óramárka a Rolex, ami a világ legtöbb kultúrájában státusz-szimbólum már egy hosszú ideje.
A Wilsdorf & Davis nevű vállalatot megalapították 1905-ben Londonban Hans Wilsdorf, valamint sógora, Alfred Davis, amelynek a svájci óraszerkezetek importálása volt a fő tevékenysége. Ezeket a tokokba azután saját maguk szerelték bele, valamint a helyi ékszerészeknek adták el. A „W&D” felirat, mint márkajelzése került fel az órákra, az ékszerészekre, amely viszont csupán csak akkor volt látható, ha az órákat szétszerelték. A Rolex márkanevet jegyezték be pár évvel később, valamint Genfbe költöztették a céget 1919-ben.
Az óramesterség fejlődéséhez a vállalat hozzá járult számos újítással, ugyanis ők készítették el például az első vízálló óratokot, az első automata karórát, valamint az első dátumkijelzős számlapot.
Az a speciális luxusóra is Wildorfék munkájának az eredménye, amellyel 1960-ban a Marianna-árokba leereszkedett Jacques Piccard. A történet úgy tartja, hogy másnap Genfben kaptak egy telegramot a következő szöveggel: „Boldog vagyok, hogy megerősíthetem: az önök órája 11 ezer méter mélyen is ugyanolyan pontos, mint a felszínen. Jacques Piccard”. A koronás svájci luxusórák helyt álltak nem csak a nagy mélységben, de a nagy magasságban is: 1953-ban a Mount Everest megmászásakor Sir Edmund Hillary valamint Sherpa Tenzing Norgay is Rolex Oyster-t viselték.
Az extrém- valamint az élsportolóknak is számos modellel kedveskedett a Rolex, köztük a teniszcsillag Rafael Nadalnak, de nemrég egyet újított a Deepsea kollekcióból David Beckham is.

A Cartier óramárka

A huszadik század elején VII. Edvárd, Wales hercege azt mondta a Cartierről, hogy: „A királyok ékszerésze, az ékszerészek királya”. Az 1847-ben alapított francia műhely készítette VII. Edvárd koronázási ékszereit. A munkáikkal a 19. század elejére a Cartier testvérek elláttak számos királyi udvart, többek között a mestermunkáikat viselték a spanyol, a portugál, az orosz, a belga, valamint az egyiptomi uralkodók. Az egzotikus civilizációkból merítette a három Cartier testvér az ihletet, amelyeket megismert az utazásaik során. A karóra feltalálásáról, valamint a platina, ékszer alapanyagként történő alkalmazásáról kevesen tudják, hogy is a Cartier névhez fűződik. Az úgynevezett „rejtélyes órát”, amelyen lebegnek a mutatók, valamint az a mechanizmus megfejthetetlen, amely alapján működnek, megismerte a világ a századelőn. Rengeteg változata készült el az ilyen fajta óráknak: kezdve a kínai stílusútól át az elegáns asztali órákon egészen a zsebórákig létezik belőle számos típus.
A presztízzsel valamint a hosszú múltból, szakértelemből, kreativitásból eredő kiválósággal jelent egyet a márkanév. Számon tartják a következő embereket a Cartier híres ügyfelei között az Orosz cárokat, királyokat, maharadzsákat. Valamint számos olyan híres személy, mint Liv Tyler, Jessica Alba, Frank Sinatra, Princess Diana, Angelina Jolie, Jackie Kennedy Onassis, Elton John, Pierce Brosnan, Naomi Campbell, Uma Thurman, valamint Ronnie Corbett.

A Breitling óramárka

St. Imierben egy kis órásműhelyét alapított meg a 24 éves Léon Breitling1884-ben. A kronográfok fejlesztésére specializálódtak céltudatosan már a kezdetben is. A repülés világával a kapcsolatot tudatosan ápolták a tulajdonosok a történelem során. A Breitling Navitimer 1952-ben született meg, amely a repülés világában vált fogalommá nemes egyszerűséggel. Gyakorlatilag el tudták végezni a repüléshez szükséges valamennyi kalkulációt a pilóták ezen karórájuk segítségével. A Breitling Navitimer a hivatalos karórája lett az AOPA-nak.
Minden Breitling óra kronométer is 1999 óta, amelyek bevizsgálva szakértők által lettek. A pilóták legkritikusabb elvárásainak így még inkább megfelelnek finomszabályozású precíziós órák, amelyek kiválóan működnek még az extrém helyzetekben is.
A repülősök, asztronauták körében a Breitling által készített időmérőműszerek kedveltek lettek olyannyira, hogy a hadiparra is kiterjedt nemzetközi szinten az értékesítésük. A Brit Királyi Légierő, az Amerikai Egyesült Államok hadserege, valamint az olasz légierő is a megrendelőik között szerepelt.
Nem csak a légiekkel kooperált a Breitling, hanem a brit Bentley-vel is, amely luxusautókat készít. A Bentley szerelmeseinek szentelték teljes egészében a Breitling for Bentley termékvonalukat. A nagy hagyományokkal rendelkező svájci műszaki megoldások, valamint a brit elegancia esztétikai finomságainak elegyítésében látták az együttműködésük értelmét. Azok az óraművek így születtek meg, amelyeket a különleges szárnyas B betűvel jelöltek meg.

A Zenit óramárka

A napjainkban Zenith néven ismert óramanufaktúrát a 22 éves Georges Favre-Jacot alapította meg 1865-ben. Katonai célokra zseb, valamint ingaórákat, illetve számláló műszereket készített kezdetben a cég. A cég termékeire igen nagy kereslet volt a hadsereg részéről a háborús időkben, így a meg növekedett órásműhely foglalkoztatni tudott 1875-ben már több mint 1000 embert.
A svájci nemzetközi kiállításon Genfben, valamint a párizsi világkiállításon kezdődtek 1896-tól az igazi sikerek, ahonnan haza érkeztek a legjobb helyezetteknek járó érmekkel, kitüntetésekkel. 1911-ben végül az elismerések hatására megszületett a Zenith márkanév, amely az idő múlásával fel halmozott az óraipar kiválóságainak járó díjakból az 1500-at is meghaladó mennyiséget.
A cég elkészítette eddig már több mint ötven különböző kaliberrel az időmérőit. A haladó, korszakalkotó megoldásaikról váltak népszerűvé a Zenith mérnökei is megszokottan a tradicionális svájci óramanufaktúráktól. Például az Academy Open Répétition Minutes modell, amely a kronográf funkcióval az óraművesek egyik legnagyobb kihívásának számító percütő mechanikát ötvözi magában, világújdonságnak számít.
A Zero-G típus pedig rendelkezik a majdhogynem egyedi funkciójával a gravitáció-állóságnak, amely a pontos időt garantálja a legextrémebb környezetben is annak, aki megfizeti érte a 350 000 eurós „tiszteletdíjat”.

A Vacheron-Constantin óramárka

A napjainkban is működő óramanufaktúrák közül a legrégebbi a Vacheron-Constantin.
Ennek a cégnek sem a francia forradalom, sem a világháborúk nem okozottak szünetet üzletmenetében. 1755 óta áll fent a cég, amikor is a műhelyét létrehozta Jean-Marc Vacheron. A vállalathoz 1819-ben csatlakozott Francois Constantin, valamint a nemzetközivé válása a svájci márkának is az ő nevéhez fűződik.
A mintegy 250 éves története során a következők voltak a fő vezérelvek a Vacheron-Constantinnál: technikai kiválóság, harmonikus design, hibátlan, valamint kiemelkedő kivitelezés. Ezért mottóul azt választották, hogy „Csináld jobban, ha lehetséges. Márpedig mindig lehetséges.” A világ legvékonyabb (pl. Les Cabinotiers Skeleton Minute Repeater), valamint legkomplexebb (Tour de l’Ile) órái a műhelyből kerültek ki a folyamatos innovációnak hála ebből a jelmondatnak megfelelően, amelyek egy életen keresztül szolgálták a hírességek, valamint az uralkodók százait.
A “Les Masques” (Maszkok) kollekció, amely 2007-ben jelentetett meg, bemutat majd évente négyet-négyet tizenkét miniatürizált aranymaszkból, amelyeket „kölcsönöztek” a világ primitív civilizációitól. A kongói, alaszkai, kínai, valamint indonéz maszkokat ábrázol az első sorozat.
Híres Vacheron-Constantin tulajdonosok: Farouk egyiptomi király, Eisenhower amerikai elnök, Kim Novak, Ingrid Bergman, Nicole Kidman, Tony Curtis, Jean-Paul Belmondo, Kirk Douglas, Gianfranco Ferré Segovia, Arthur Rubinstein, Dwight Eisenhower, Anthony Eden, Perez de Cuellar, Maharaja de Baroda, Aga Khan, Queen Elizabeth II, valamint Akihito császár.

A Patek Philippe óramárka

Jelenleg nyolcvan országban már megvásárolni lehet a luxusórákat, valamint Magyarországon is elérhető már 2008 őszétől. A Patek Philippe márkanévhez köthetők többnyire a legdrágább luxusórák, amelyeket valaha elárvereztek. A Sotheby's kalapácsa alá vetettek 1999-ben a tizenegy millió dolláros leütési értékével egy ultrakomplikált, huszonnégy funkciós zsebórát, amely a rekordját a legdrágább időmérők között még máig is tartja.
Egészen az 1839-es évekig visszanyúlik a múltba története a máig független, egyik legpatinásabb svájci óramanufaktúrának, amikor is a Patek, Czapek & Co-t megalapította a lengyel gróf Antoine Norbert de Patek, valamint az órásmester Franciszek Czapek. a francia feltaláló Jean Adrien Philippel találkozott ezt követően Patek az 1844-es párizsi kereskedelmi vásáron, amint éppen bemutatta a korszakalkotó találmányait.
A patinás óramanufaktúraként ismert Patek Philippe & Co-ban 1851-ben kiteljesedtek elképzelései a két szakértőnek. A felhúzó koronával ellátott zsebórájáért a londoni világkiállításon 1845-ben kitüntették kiváltságlevéllel a kooperációt. Ettől kezdve egyenesen íveltek felfelé az eladási adatai az óramanufaktúrának. Viktória királynő, Csajkovszkij, vagy Clark Gable is szerepelt az elégedett vásárlók között, köszönhetően azoknak az óraműveknek, amelyek az egyedülálló műszaki megoldásokkal valamint a klasszikus vonalvezetés megőrzésével rendelkeztek.
Az első roppant bonyolult szerkezetű öröknaptáros karóra, vagy a csúsztatható főrugó feltalálása is Patek Philippe nevéhez fűződik. Ez lehetővé tette a megalkotását az automata időmérőknek.
Rendkívül kis példányszámban limitálják a készítését a lenyűgöző óraműveknek, amelyek értéke gyakran többszázezres, vagy éppen a millió dollár jelképes határát is átlépik. Például a Sky Moon Tourbillon modellből a nagy érdeklődés ellenére is elkészítenek mindössze évi kettő darabot. Ennek az exkluzivitás megőrzése mellett az oka még az időtényező is, amelyet igényel az aprólékos, minden részletre odafigyelő kidolgozás.

Az IWC óramárka

A napjainkban svájci luxusóra márkák oszlopos tagjaként ismert IWC márkáról csak kevesen tudják azt, hogy az Amerikai Egyesült Államok valójában a származási helye. Az IWC elődjének számító bostoni óragyár igazgatója Florentine Ariosto Jones felfedezte a komparatív előnyöket, amelyek a svájci óragyártásban rejlenek. Az államokhoz viszonyítva a jóval olcsóbb, egyben a messze precízebb munkaerő, valamint a korszerű nyugati technikai berendezések együttese alkotta az üzleti alapjait International Watch Company-nak, de az is igaz, hogy nem sokáig.
Ugyanis rövid időn belül, a cégnek négy generáción keresztül tulajdonosa lett 1880-tól a Rauschenbach család, valamint többször változott a márkanév is. Az 1900-as valamint 1930-as évek között 900 ezer órát gyártottak a gyárban a karórák elterjedéséig, amelynek zsebóra volt a túlnyomó többsége. A digitális kijelzésű mechanikus óraszerkezetet kifejlesztette Johann Vogel vezetésével elsőként a világon az IWC. A fejlesztések folytatódtak az elektor-mechanikus órák irányába a második világháborút követően, napjainkban pedig a legkomolyabb szerkezetekkel készítik el a darabjait a kollekciójuknak.
Az LMH Group (Les Manufactures Horlogères SA) tulajdonába került 100%-ban 1991-ben az IWC, amelyben 60%-kal a Jaeger-LeCoultre, 90%-kal pedig az A. Lange & Söhne luxusóra márka van jelen.
A Richemont vállalaté lett az LMH valamint vele együtt a schaffhauseni cég is az ezredfordulóra. Jobban sem bizonyítja semmi a márka felkapottságát, mint a jelenléte a számos kasszasikerű filmben. Például a Miami Viceban Ricardo Tubbs csuklóján tűnt fel egy Portuguese Automatic-Chrono, egy méregdrága öröknaptárral, a Tőzsdecápák 2010-es folytatásában pedig a kronográffal szerelt Da Vinci modell.

A Parmigiani óramárka

A svájci Parmigiani óramanufaktúra még viszonylag fiatalnak mondható, bár nemrég a ritka luxusórák szerelmeseinek egy harminc darabban limitált többnyire karbonból valamint fehéraranyból alkotott Hermès bőrszíjas órakülönlegességgel készült a világ leggyorsabb luxus-sportautójának, a Bugatti Super Sportnak a tiszteletére.
Michel Parmigiani alapította nem is olyan régen, 1996-ban a Parmigiani óramárkát. Viszont az órás mesterséget már régebb óta, 1976-tól gyakorolta ő. Az antikórák restaurálását valamint javítását végezte kezdetben, mígnem sikeresen elérte ritka hozzáértésével a mechanikai csodákhoz, hogy napjaink megemlítsék a legkiválóbb időmérői között a kézzel készített alkotásait. Nagymértékben hozzájárult a Sandoz Family Foundation anyagi támogatása az első órakollekció létrehozásához, illetve a cég fejlődéséhez.
A luxusóra - ipar nagyjaihoz fel tudott zárkózni rendkívül rövid idő alatt a házon belül készített szerkezetek terén. A mechanikus felhúzós óraszerkezetük nyolc napos járástartalékkal készült el 1998-ra, viszont már büszkélkedhettek 2002-re automata öröknaptáros szerkezettel is.
A 2006-os év órájának választotta a japán sajtó az első Bugatti Veyron ihletésével született modellt. Az egyedülálló transzverzális, azaz átlós mechanikájának, valamint a különleges formavilágának köszönhette a 370 Bugatti a sikerét. A pontos időt a kijelzőkről könnyen leolvashatja stílusosan, akár vezetés közben is a luxusóra viselője az ötletes kialakítás miatt. A luxus autógyűjtő stílusdiktátor, Ralph Lauren kapta meg az első ilyen modellt.
Napjainkra mintegy négy ezer karórát készít éves szinten a Parmigiani, közöttük női kollekciókat is, valamint olyan limitált kiadásokat, mint a Pershing Tourbillon.

A H. Moser & Cie óramárka

A H. Moser & Cie. kreációi a klasszikus stílusú svájci időmérőket kedvelők valamint az elhivatott óragyűjtők közt ismertek leginkább. Rendre lenyűgöző komplikációkat rejtenek magukban a letisztult, örök eleganciát sugárzó formavilága a szerkezeteknek. Azonban nem sokat mutatnak lenyűgöző szerkezetükből ezek a luxusórák a klasszikus formavilág éltetése végett. A manufaktúra által szabadalmaztatott Flash Calendar fejlesztése is erre kiváló példa, amelyet egy különlegességébe építettek a Moser Perpetual-nak. Az egyik legklasszikusabb svájci órakülönlegesség ez az öröknaptáros időmérő, amelyet ilyen komplikált mechanikával szereltek össze. Nem mellesleg az új generációs darabokat duál rugós szerkezettel láttak el, amely hét napos járástartalékra képes.
Visszatekintenek egészen 18. század közepéig a manufaktúra, illetve a Moser féle órakészítés hagyományai, amikor is Schaffhausenben az órásmesterséggel elkezdett foglakozni Johann Heinrich Moser nagyapja, a luxusmárka alapítója Johannes Moser. Heinrich a tradicionális órásmesterséget még édesapjától tanulta el. 1824-ben, alig néhány év elteltével, megnyitotta már saját üzletét is. Néhány hónap alatt felfigyeltek kiemelkedő szakértelmére, valamint tehetségére nemzetközi szinten is. Olaszországból valamint Párizsból is kapott felkéréseket. A manufaktúrából anélkül egyetlen darab sem kerülhetett ki a kreációik közül, hogy le ne ellenőrizte volna Heinrich, vagy egyik képviselője személyesen. készítettek időmérőket számos uralkodói háznak már 1860-ra, valamint értékesítettek már akkor világszerte. Mint ahogy francia vagy éppen amerikai, úgy japán valamint kínai ügyfél is ugyanúgy szerepelt a vásárlóik között.
2002-ben ismét bejegyeztette nemzetközileg is a H. Moser & Cie. luxusmárkát Dr. Jürgen Lange új lendületként. A Baselworld luxusóra- valamint ékszerkiállításon négy új órakollekcióval jelentek meg 2006-ra, pontosan név szerint a Moser-Perpetual 1. a Monard Date, Monard, valamint a szépséges Mayu különlegességekkel. Még a megjelenés évében a komplikált luxusórák kategóriában a Moser-Perpetual 1első helyezést ért el a Grand Prix d'Horlogerie de Genève rendezvényen. A speciális változatokon túl, a holdfázis kijelzős Perpetual Moon valamint az innovatív Henry Double Hairspring vonallal bővült azóta az órakollekciójuk.

DOXA

Egy mondás: Pontos, mint a Doxa óra. Ezt a jelzőt arra az emberre szokták mondani, aki a szokásosnál megbízhatóbb, pontosabb, és precízebb. Nem tudjuk biztosan, hogy ezt a mondást ismerik,vagy használják-e a világ más részén ebben az aspektusban, viszont az biztos, hogy a Doxa óra világszerte a pontosság szimbóluma.
A Doxát Svájc szívében 1889-ben hozták létre, a svájci órakészítés legleleményesebb fellegvárában, Neuchatel' s Jura hegyei között. A Doxa márka már több mint egy évszázada egy lendületesen fejlődő céget, amely a saját maga nemében úttörőmunkát végzett az órák formatervezését illetően.
Az alapító, Georges Ducommun a Jura hegyekben született 1868-ban, Le Locle-ban, egy 13 gyermekes nem túl gazdag, sőt inkább szegény család sarjaként.
Már tizenkét éves korában inasnak állt szegődött egy óramanufaktúrához. Saját maga órajavító üzletét 20 esztendős korában nyitotta meg. Nagyon keményen dolgozott, hogy felépítse a cégét, s még télen is több tíz kilométert gyalogolt, azért hogy a saját termékeit személyesen kézbesítse.
Óráinak lehengerlő sikere lehetővé tették számára, hogy Chaeau des Monts-ba költözzön, amely napjainkban már a világhírű órakészítő, múzeumnak ad helyet.

A Doxa valamint a sportautók:
A repülőipar és az autóipar nagyon gyors fejlődése hatást gyakorolt az órakészítő iparra a harmincas évek elején. Ducommun felfigyel az éppen kibontakozó versenyautó-iparra és nekilát fejleszteni a beépíthető órákat autókhoz és repülőgépekhez.
Ezek a nagyon jó minőségű nyolc napos óraszerkezetek voltak, amelyeket 1908-ban szabadalmaztatott, Doxa 8-day néven. A nevüket pedig arról kapták ezek az órák, hogy egyetlen felhúzással nyolc napig jártak.
A DOXA 8-DAYS
A híres Bugatti 35 1924-től 1931-ig készült, ami a gyár legsikeresebb sportautója volt. A korszak leghíresebb és legjobb autógyártója, a Bugatti, nagyszerű versenyautóit a Doxa 8-day szerkezeteivel szerelte fel.
A doxa és a búvárórák világa - a legenda újjátszületése
1967-ben határozta el a Doxa, hogy búvárórával bővíti kollekcióját. Viszont ez az ötlet rendkívüli és kihívó volt egy olyan hagyományos svájci óragyár számára, amely addig elegáns, szolid fehér valamint sárga, arany karóráiról volt ismert és népszerű.
A Doxa szerződött egy Amerikai sportbúvár szervezettel, ami mellesleg nagyon nagy és híres volt, azért hogy hasznot húzzon annak professzionális szaktudásából, valamint kombinálja ezt egy majd százéves svájci óramanufaktúrával, annak érdekében, hogy kifejlessze a művészi búvárórákat.
A DOXA SUB 300T annak érdekében született, hogy két forradalmi innovációt mutasson be. Az első az volt, hogy az óra mutatja a dekompressziós határt. Ezáltal az órát viselő amerikai tengerészek figyelemmel követhették, hogy mennyi ideig és milyen mélyre merülnek.
Nagyon sok szabályt felrúgva, a második rendkívül haladó döntés az volt, hogy narancssárga számlapot használtak a már megszokott, klasszikus fekete vagy fehér helyett. E-mögött a döntés mögött az a szándék és ötlet állt, hogy növelni tudják az óramutató olvashatóságát még kivételesen sötét merülési körülmények között is.
Sashegyi Árpád az Időzóna óraszalonok tulajdonosa. 1991 óta foglalkozik a Doxa órák hivatalos forgalmazásával.
A háború követő években 2-3 svájci óra uralta a magyarországi órapiacot, ezek közül az egyik a Doxa volt. A 90-es évek után a nagyon különböző óratípusok kerültek az üzletekbe, ezzel komoly konkurenciát állítva a már meg lévő márkáknak. Viszont ez sem törte meg a Doxa hazai sikerét, ami megbízhatóságának, pontosságának, és nem utolsó sorban kedvező árfekvésének volt köszönhető.
Ma már a felső középkategória oszlopos tagja, mely nagyon széles skálában kínálja időmérő szerkezeteit. A körülbelül 400 modellből álló, igen széles kollekcióban található 27 ezer forintos bőrszíjas, elegáns férfi óra, brillköves női ékszeróra, háromszáz méter mélységig vízálló sportórát, valamint kis, limitált szériában gyártott, kronométer tanúsítvánnyal felszerelt automata szerkezetes óracsodát. Ebből a modellből mindössze ötszáz darab készült, és 327 ezer forintba kerül. Ez egy rendkívül kedvező ár, ha azt vesszük figyelembe, hogy hasonló márkák sokkal nagyobb szériában kiadott, hasonló műszaki képességekkel bíró órái majdhogynem a duplájába kerülnek.
Mit jelent a kronométerminősítés? Ezt a Svájci Órások Szövetsége kiállítja azokról a modellekről, melyek az általuk elismert rendkívül szigorú minőségi kontrollon átmennek.
Huszonhárom 0 ºC-on, tizenöt különböző pozícióban tesztelik az óra pontosságát, ami nagyon nagy terhelés egy automata szerkezet számára. Tehát csak a legprecízebb termékek felelnek meg ennek az elvárásnak.

OMEGA

A görög ABC legutolsó betűje, ami a tökéletességet szimbolizálja. A céget Luis Brand hozta létre 1848-ban La-Chaux-de-Fondsban. Az 1900-as évek elejétől pontosabban a Párizsi világkiállítás óta majdhogynem minden lehetséges szakmai eseményen nagyszerű helyezést valamint közönségsikert érnek el az óráik.
Óriási büszkeség az Omega számára az 1936-os pontossági rekord, amelyet a Key-Teddington obszervatórium hitelesített, száz pontból az Omegának 97, 8 pontot sikerült elérnie. Ennek a márkának az elismertségét nagyon jól tükrözi, hogy huszonegy olimpián szerepelt eddig, mint hivatalos időmérő. Itt is hűen az Omega hagyományaihoz, rengeteg újítást vezetett be, ezek közül a legjelentősebb, hogy 1953-ban a Helsinki olimpián legelőször mért elektronikus módon. Viszont az Omega nemcsak a sportban szerezett magának elismerést, hanem az űrkutatásban is óriási segítséget nyújtott a NASA-nak. 1965-ben a NASA már a hivatalos órájának a Speedmastert választotta, valamint négy évvel később, 1969-ben, Neil Armstrong karján a holdraszállás idején is egy ilyen Speedmaster mérte az időt.
A közelmúlt egy érdekes, itt megemlíthető híre, hogy előkerült a Holdat megjárt három karóra egyike. Egy New York-i üzletember tulajdonában van az egyik ama három, harminc éve elveszettnek hitt Omega-óra közül, amelyeket a Holdra 1969 júliusában elsőként leszállt amerikai űrhajósok használtak. Viszont, hogy a három űrhajós közül melyiknek az órájáról beszélünk, azt csak találgatni lehet, azonban az Omega egyik hajdani munkatársa szerint, Neil Armstrong viselte az órát, amikor a Hold felszínére érkezett. Az amerikai üzletember 1991-ben szerezte meg magának az órát, de anélkül, hogy ismerte volna annak történetét. Mint az emberiség majdnem minden tudományos küldetésében, az űrkutatásban is ugyanúgy elengedhetetlen feltétel a precizitás valamint a megbízhatóság, viszont a technikai követelményeket túl még a világűr extrém körülményeivel is meg kell küzdeniük a fellőtt tárgyaknak. Az űrhajósok precíz és pontos időméréséért két svájci óragyár vállalja a felelősséget, ezek közül az egyik az Omega.
Az óragyár, amelyet 1848-ban alapítottak nagyon sok igencsak sikeres szériát gyártott, azonban minden kétséget kizáróan a Speedmaster sorozat, az egyik legnépszerűbb óracsaládjuk mely nagyon komoly hátteret tudhat magáénak, hiszen mint tudjuk az űrhajózás történetében elévülhetetlen érdemeket szerzett. Az első mérföldkő, az 1969-es holdra szállás volt, mert akkorra már minden űrhajós hivatalos karórája az Omega Speedmaster Professional lett melyet a neves eseményről: Moonwatchnak neveztek el. A NASA tizenkét márka közül választotta ki ezeket az időmérőket, és utána egy komoly tesztidőszakot követően az Omega nyerte a kizárólagosságot, ezáltal válhatott a Speedmaster a NASA űrhajósainak alapfelszerelésévé. Az asztronautákat nemcsak a Holdra kísérte el a Speedmaster hanem természetesen, más űrutazások ideje alatt is hűségesen szolgálta. Egy ilyen küldetés volt például az 1970-ben lezajlott esemény is, amely az Apollo XIII. nevéhez fűződik. A küldetés alatt bekövetkezett incidens helyrehozásában, az asztronauták Omega Speedmaster Professional karórái aktív szerepet vállaltak. A Hold után nem volt kérdés, hogy az Omega is felkészült a Mars meghódítására, és bemutatta az X-33 névre keresztelt Speedmaster karórát, melyet az Omega amerikai és orosz űrhajósok együttműködésével fejlesztett ki.

Swatch márka története

A svájci óraipar a hetvenes évek közepén a japán dömpingnek köszönhetően a legnagyobb krízis közepén találta magát. A Citizen és Seiko órásvállalatok által képviselt nem túl drága elemes modellek, lehet mondani a padlóra küldték a nagy múlttal rendelkező órakészítő dinasztiákat. Egy kis reményt az úgynevezett Delirium tecnológia kifejlesztése jelentette. Ennek a technológiának a segítségével hozták létre a svájci mesterek új fegyverüket, az ultravékony óraszerkezetet. Evvel a technikai újítással próbálta helyrehozni a SMH (a mai swatch group elődje) a felborult üzleti egyensúlyt. A Swatch volt a leglényegesebb ütőkártya, mely egy műanyag óra ötvenegy alkotórészből, ami magában foglalta a magas színvonalat és a piacbarát árat. Az legelső Swatch modellek nagyon népszerűvé váltak, és nem csak Európában, hanem 1982.-re Amerikában is. A Swatch órák első tömeges piacra kerülésére 1983-ban került sor, azonban ez az évszám egybefűződik a márka létrehozásával is.
1984 re már a 100. 000.-ik darab is elkészül. 1985-ben a Swatch a művészetek fantasztikus és izgalmas világába keveredve, elkészít egy kollekciót Kiki Picasso designötletei alapján. A gyermekekre is gondolva 1990-ben létrehozzák a Swatch Flik-Flak termékcsaládot. A Swatch 1994 óta gyártja a nagyon erős Swatch Irony karórákat, melyek nemesacél tokozása a műanyagórákat nem annyira kedvelők szívét is megdobogtatta. Világszerte híres és népszerű volt, és ezt csak tovább növelte a cég 1996-ban, mikor a Swatch lett az Atlantai Olimpiai játékok hivatalos szponzora. Napjainkban már több mint 250 millió legyártott óra után a világ egyik legismertebb és legkedveltebb márkája, valamint a Swatch Group a világ egyik legnagyobb és legjobban fejlődő cége. Az évek során egyre nagyobb fejlődésnek köszönhetően a Swatch a kezdeti műanyag modelltől mára szinte az órafajták széles skálája megtalálható a kínálatában, melyeket bármikor megtekintheti az Oktogon Órabolt weboldalán.

A Kyboe óramárka

Egy holland márka volt eredetileg. Kitalálta két divattal foglalkozó úriember ,hogy egy olyan óramárkát hoznak létre, ami kielégíti mindenki igényét valamint mindenkinek nyújt egy élet formát (lifestyle) egy élet érzést. A színek ihlették a Kyboe órákat, hiszen a ruháihoz illően vagy épp elütően szeret mindenki órát viselni. Nagyon jó minőségű acél tokkal rendelkeznek az órák, valamint van bennük ásványi kristályüveg. A 100m vízállóságot menetes koronájuk biztosítja, valamint a változatosságot pedig a sokszínű kaucsuk gumi szíja. 54 fajta variációban, két fajta méretben kaphatóak. A kisebbik 48mm, a nagyobbik pedig 55mm tokátmérőjű. Teljesen unisex modellek az órák, így tehát mindkét méretben egyaránt ajánlható mind férfiaknak mind nőknek. Két év nemzetközi garancia van az órákra, valamint nem utolsó sorban egy led index világítást is találhatunk minden órában. A P&P Hexa kft a Magyarországi hivatalos forgalmazója a Kyboe óráknak.

A G-SHOCK óramárka, amelyben a karórák, nagy igénybevételre vannak tervezve

Megállják a helyüket, szinte minden helyzetben a G-Shock órák köszönhetően a nagyfokú vízállóságnak, a fokozottan ütés- valamint rezgésálló tokozásnak. A masszív tokozás, a főként digitális, vagy analóg-digitális kijelző, valamint a sokrétű funkcionalitás, amelyeket a típus számára fejlesztették ki, mind szolgálni hivatott a sportos férfiakat. Az úgynevezett három tízes elvárását alkotta meg a Casio az óra típus tervezésénél. A tíz év elemtartósságot, a megtörténő vízállóságot minimálisan tíz bár nyomásig, valamint az esetleges zuhanás kibírását a tíz méter magasból, vagyis a fokozottan rezgés- valamint ütésállóságot jelenti ez tulajdonképpen. 1983-ba nyúlik vissza a típus története, ugyanis az első ütésálló karóra a G-Shock DW5000 volt, amely rendelkezett keményített kristályüveggel, valamint nemesacél hátlappal. Az órában stopper, időzítő, valamint ébresztő funkció is volt még a dátum valamint időkijelzés mellett. Forgalomba került az ezredfordulón a G-Shock GW100-as, amely az első rádiójel vezérelt G-Shock óra volt, majd a GW300, az első rádiójel vezérelt, fényenergiás karóra modell is forgalomba került három évre rá.
Később az első rally órát G-Shock G9000-et, amely fokozottan sárálló, kiadta a Casio 2007-ben. A népszerű óra típus gyártásával, forgalmazásával persze ezt követően sem állt le a Casio. Ugyanis a hosszú távú élménynek részese lehet továbbra is, amelyet önnek nyújthat egy G-Shock modell. A nemzetközi óra, valamint divatvilágban 2007 -ben fogalommá vált az Ice-Watch márkanév egy szempillantás alatt. Ez a merész Belga designer csapat megtörte a szürke hétköznapok csendjét azzal, hogy hátrahagyva a már megszokott, valamint talán egy kicsit unalmas óradivatot, a piacra dobott egy órakollekciót, amely szinte a szivárvány minden színében pompázik. Teremtet egy divatot az Ice Watch ezzel, hiszen az éppen odaillőt megtaláljuk biztosan a merész színek, valamint formák közül mindegy, hogy egy munkanap, egy kirándulás, vagy egy sportesemény, vagy akár egy pörgős partiról legyen szó. Az manapság természetes, hogy ott lapul a fiókunk mélyén az akár több színű, valamint formájú órák sora is, hiszen hihetetlenül kedvező árban kaphatók az Ice-Watch modelljei.

A Diesel óramárka

Rozsdamentes nemesacél, kristályüveg valamint megbízható, pontos kvarcszerkezet felhasználásával készítik el a Diesel karórák minden egyes darabját. A cég a szolidabb, elegánsabb férfi óráktól egészen az extravagáns, robosztus termetű modellekig felvonultatja a rendkívül széles palettáját a Diesel karóráinak. A hölgyeknek szánt modellek sem maradnak ki természetesen a kínálatából, viszont közös jellemzője minden Diesel órának az, hogy a teljes elhatárolódásra törekszik az átlagostól, valamint a meghökkentés, egyediség céljuk. Óráik pompázhatnak ennek jegyében akár lila, zöld, pink, piros, narancssárga, de akár égszínkék, vagy citromsárga színekben is.

A Diesel óra rövid története
Padovában látta meg a napvilágot 1955-ben Renzo Rosso, aki ruhaipari végzettséget szerzett 1975-ben. A Genius Group ruhaipari vállalatot alapították meg üzlettársaival 1978-ban. Kapcsolódnak olyan elismert márkák a Genius Group nevéhez, mint például a Replay, a Goldie, valamint persze a Diesel Jeans is. a Genius Group-ot teljes mértékben felvásárolta 1985-ben Renzo Rosso, ezáltal teljes jogú tulajdonosa lett a Diesel márkának. A férfi-női fehérneműk, fürdőruhák, felsőruházatok, kabátok, valamint természetesen a kiegészítők teljes tárháza is megtalálhatóak a világszerte elismert farmerek mellett a Diesel kínálatában.

A Fossil óramárka

Az amerikai designer cég szlogenje az „Érezd magad jól!”. Például azzal, hogy úgy öltözködsz valamint viselsz olyan karórát, amely neked tetsző, amelynek van stílusa valamint az egyéniségedhez illő, amelyben egyszerűen jól érzed magad. A tartós nemesacél tokkal, a vízálló szigeteléssel valamint a minőségi Seiko szerkezetekkel készülnek el a divatos modellek. Az egyik legnagyobb olyan cég a Fossil, amelyről általában kevesen tudnak. Pedig ellenállhatatlanul divatos, felhozatala főként quartz órákból tevődik össze, valamint következetességre utalnak az árak is a Fossil-nál. Megmutatja a tavalyi 850 millió dolláros forgalma azt, hogy mekkora cégről van is itt szó. 1984-ben alapították a vállalatot a Kartsotis fivérek, Tom valamint Kosta. Két, egyformán szemmel tartott irányelv meghatározta az arculatot, az érték valamint a divat. Az órapiacon egyedüliként, így nagyot tarolt az arculat valamint a Fossilból egy igazi amerikai terméket formált. Megszülettek olyan időtálló órák, amelyek úgy, ahogy azt a divat megkövetelte a megjelenésben változni tudtak gond nélkül. Átment egy meghökkentő növekedésen a cég 1984 óta. 1993-ban a Wall Street-re befészkelte magát a mindössze hetven millió dollárnyi bevétellel, valamint a FOSSIL név alatt kinőtte magát egy listázott vállalattá a NASDAQ. A 90-es évek elején beruházásokba kezdtek, hogy a minőséget megőrizzék, valamint a termelést irányíthassák. Ahogy a Fossil vállalat egyre sikeresebb lett, úgy olyan más területekre is elkezdtek terjeszkedni, mint pl. a bőripar, napszemüvegek valamint egyéb javak. Így a földrajzi terjeszkedést is célba vették. Napjainkban már a világ kilencven országában multinacionális márkanevek tulajdonosaként forgalmaznak rengeteg terméket. Az árusítás rengeteg forgalmazónál folyik a saját üzletein kívül, illetve az évi 850 millió dolláros bevételhez az internetes eladások is hozzátesznek. A Fossil nem más, mint a Texas állambeli Richardson városában kamatoztatott nagy adag kreativitás, mivel az órák ott készülnek. Szem előtt kell tartani négy szezont a divat világában. Ez pedig olyannyira jól megy a Fossilnak, hogy klasszikusok elkészítésére is hajlamos.

Az ESPRIT – az életstílus-márka

Susie Tompkins valamint Doug Tompkins San Francisco-ban alapította meg a márkát 1986-ban. Így a nemzetközi piacra betört egy új fiatalos életstílust megtestesítő márka az ESPRIT márkanév alatt, amely kínálta valamint kínálja mai napig a termékeit a megfizethető luxus jegyében. Jelenleg a márkának a világ több mint negyven országában van kiskereskedelmi üzlete. Cipők, ékszerek, férfi, női és gyerek órák találhatóak meg a női és férfi ruházat mellett a termék kínálatában. Az ESPRIT alapfilozófiája szerint tükrözik napjaink modern életstílusát a termékek.
Napjaink zsúfolt divatpiacán azért választják a vásárlók az ESPRIT-et, mert modernek és stílusosak a termékei, a tiszavirág életű divattrendeket mégsem követik szolgai módon. Az órák világában ez a filozófia különösen fontos, hiszen valami divatosat és maradandót egyszerre szeretnénk vásárolni. 1994-ben indult útjára Az első ESPRIT órakollekció, és a vásárlók körében töretlen népszerűségnek örvend az óta is. az allergia-, és rozsdamentes nemesacél tokozás, az ásványi üveg számlap közös jellemzője minden Esprit karórának. A svájci RHONDA az analóg szerkezetű órákban, míg a japán MYOTA szerkezet található meg a kronográfos modellekben. Tehát a megbízhatóságot egy modern külsővel sikerült ötvözni, ennek köszönhetően, a márkához nagyon hűségesek a vásárlók. A hangsúlyt nem az életkorra, hanem az életstílusra és az attitűdre helyezi az ESPRIT. Amit a vásárlók igazán értenek és értékelnek, az ebben a közös szálban, nemzetközi nyelvben található meg. Az ESPRIT órái között böngészve ezt a nyelvet, és az ESPRIT utánozhatatlan élet stílusát remélhetőleg mindenki megízleli.

A GUESS óramárka

1981-ben, Kaliforniában alapították meg a Marciano fivérek a GUESS céget. A híres színésznőről elnevezett három cipzáras „Marilyn” farmer hozta meg az első üzleti sikerét a kis farmercégnek. Kezdetben farmereket kizárólag csak a nők számára készítettek, a férfiak részére pedig csak 1983-tól. A GUESS márka az amerikaiak körében az újító, divatteremtő stílusával gyorsan népszerűvé vált. A cég választékát bővítve, a farmerek mellett napszemüvegek, gyermekruhák, cipők sokaságával a ’80-es években, valamint a termékpalettáján megjelentek a parfümök is. Bemutatta első órakollekcióját 1984-ben, amely folyamatosan megújulva, valamint a vásárlók körében töretlenül népszerű azóta is. A GUESS meghódította a nemzetközi piacokat is az 1990-es években. Közkedvelt márkává vált Európában, Ázsiában, Dél-Amerikában, Afrikában, Ausztráliában és Közép-Keleten is. Bővült további kiegészítőkkel, táskákkal, övekkel, fürdőruhákkal, ékszerekkel a GUESS kínálata egy időben ezzel. A GUESS.com -ot, az első weboldalukat létrehozták a ’90-es évek második felében. A 25. évfordulóját a GUESS megalapításának ünnepelte 2006-ban. A cég megalapítóinak és egyben vezetőinek, Paul és Maurice Marciano elhivatottságában rejlik a márka sikerének titka. 2009-ben a márka rajongóinak, összeállítottak egy különleges órakollekciót a tervezők 25. évfordulójára az első GUESS órák megjelenésének. Már több mint 747 GUESS márkabolt működik napjainkban világszerte, valamint a legjelentősebb divatmárkák közé tartozik.

A Stílus és Minőség a két fogalom, ami a GUESS üzleti filozófiáját meghatározza.
A GUESS STÍLUS. Azt a gondolkodásmódot jelképezi, amely a folyamatos megújulás, és biztosítja a márkára jellemző egyedi, valamint merész formavilág révén, hogy a GUESS palettájára mindig felkerüljenek a legfrissebb, legdivatosabb modellek.
A GUESS MINŐSÉG. Azt az elkötelezett törekvést foglalja magában, amely szerint maximálisan megfeleljen a márkával szemben támasztott magas szintű vásárlói elvárásoknak minden GUESS termék minősége.
A GUESS ÓRACSALÁDOK. Azt a modellt megtalálhatja minden korosztály a GUESS órái közül, amely leginkább tükrözi a személyiségét.
A Ladies Jewelry - A Ladies Jewelry divatos ékszerórái meghatározó kiegészítője a magabiztos, elegáns nők megjelenésének.
A Trend - A Trend modellcsalád megszólítja azokat a vásárlókat, akik szeretnék maguknak megszerezni a különleges, az érdekes, valamint a legújabb trendnek megfelelő karórát.
A Dress Steel - A Dress Steel óracsalád megcélozza elsősorban a céltudatos, az energikus személyiségű, valamint egyben elegáns stílusú férfiakat.
A Sport Steel - A dinamikus, a sportos, a lendületes nők valamint férfiak karórái a Sport Steel modelljei.